Povinne zverejňované informácie
Informácie v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o prístupe k informáciám“) upravuje podmienky, postup a rozsah slobodného prístupu k informáciám. Podľa § 3 ods. 1 sú to informácie, ktoré má povinná osoba k dispozícii.
Podľa § 5 ods. 1 zákona o slobodnom prístupe k informáciám Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a mládeže (ďalej len „Centrum“) povinne zverejňuje nasledovné informácie:
a) spôsob zriadenia povinnej osoby, jej právomoci a kompetencie a popis organizačnej štruktúry
Centrum je orgán štátnej správy s pôsobnosťou na území Slovenskej republiky. Centrum zriadilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ako svoju priamo riadenú rozpočtovú organizáciu na zabezpečenie a poskytovanie právnej ochrany detí a mládeže vo vzťahu k cudzine rozhodnutím s účinnosťou od 1.2.1993.
Pôsobnosť, právomoci a kompetencie Centra vymedzuje zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Centrum plní úlohy orgánu určeného na vykonávanie medzinárodných dohovorov a právnych aktov Európskej únie, a to:
- plní úlohy prijímajúceho orgánu a odosielajúceho orgánu v oblasti vymáhanie výživného podľa medzinárodných dohovorov,
- plní úlohy ústredného orgánu v oblasti medzinárodných únosov detí podľa medzinárodných dohovorov a právnych aktov Európskej únie,
- vydáva osvedčenie podľa medzinárodného dohovoru,
- plní ďalšie úlohy v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí vo vzťahu k cudzine podľa osobitných predpisov,
- spolupracuje s prijímajúcimi orgánmi a odosielajúcimi orgánmi zmluvných štátov v cudzine, s ústrednými orgánmi zmluvných štátov v cudzine, zastupiteľskými úradmi, ústrednými orgánmi štátnej správy, bankami, pobočkami zahraničných bánk, orgánmi miestnej štátnej správy, orgánmi územnej samosprávy a s akreditovanými subjektmi.
- rozhoduje vo veci
- zapísania fyzickej osoby, ktorá má záujem o sprostredkovanie medzištátneho osvojenia, do zoznamu žiadateľov o osvojenie dieťaťa, ktoré nemá na území Slovenskej republiky obvyklý pobyt,
- vyradenia žiadateľa zo zoznamu podľa prvého bodu,
- vedie zoznam žiadateľov o osvojenie dieťaťa, ktoré nemá na území Slovenskej republiky obvyklý pobyt.
Za chod a riadenie Centra zodpovedá riaditeľ Centra, ktorého vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Organizačným útvarom v Centre je oddelenie, oddelenie riadi vedúci oddelenia.
- oddelenie právnych služieb a psychologického poradenstva komplexne zabezpečuje vykonávanie odbornej agendy a plnenie úloh zverených do kompetencie Centra na základe všeobecne záväzných právnych predpisov, najmä zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, právnych aktov Európskej únie a medzinárodných dohovorov.
- oddelenie ekonomiky a administratívy plní všetky úlohy spojené s ekonomickým, personálno-mzdovým a administratívnym zabezpečením Centra, dbá na hospodárne a účelné vynakladanie rozpočtových prostriedkov a kontroluje ich čerpanie. Oddelenie ekonomiky a administratívy zabezpečuje agendu transferov výživného a komplexne vykonáva činnosti spisovej služby v Centre podľa smernice Centra na správu registratúry automatizovaným spôsobom. Vykonáva tiež agendu podateľne, administratívnu agendu a organizačné a operatívne činnosti pre plynulý chod Centra.
b) miesto, čas a spôsob, akým možno získavať informácie; informácie o tom kde možno podať žiadosť, návrh, podnet, sťažnosť alebo iné podanie
Všetky písomné podania (žiadosti, návrhy, podnety, sťažnosti, alebo akékoľvek iné podania) prijíma Centrum:
- písomne a to:
- v tlačenej podobe na poštovú adresu sídla Centra – Špitálska 8, P.O.BOX 57, 814 99 Bratislava
- elektronickou poštou na info@cipc.gov.sk alebo
- prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk,
- ústne počas pracovných dní počas úradných hodín a to:
o osobne na adrese Špitálska 25-27, 814 99 Bratislava
o telefonicky na čísle: 02/20458200
Všetky podania musia spĺňať formu a obsahovať náležitosti podľa príslušných právnych predpisov.
c) miesto, lehota a spôsob podania opravného prostriedku a možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia povinnej osoby vrátane výslovného uvedenia požiadaviek, ktoré musia byť splnené
- miesto podania opravného prostriedku – Odvolanie možno podať na adresu: Špitálska 8, P.O.BOX 57, 814 99 Bratislava
- lehota podania opravného prostriedku – Proti rozhodnutiu Centra možno podať odvolanie v lehote 15 dní od doručenia rozhodnutia. Odvolanie sa podáva osobe, ktorá rozhodnutie vydala.
- spôsob podania opravného prostriedku – Odvolanie sa podáva písomne v listinnej podobe alebo prostredníctvom elektronickej schránky alebo ústne do zápisnice.
- možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia – Rozhodnutie je po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov preskúmateľné súdom.
- požiadavky, ktoré musia byť splnené – Nie sú stanovené.
d) postup, ktorý musí povinná osoba dodržiavať pri vybavovaní všetkých žiadostí, návrhov a iných podaní, vrátane príslušných lehôt, ktoré je nutné dodržať
Centrum každé podanie, ktoré prijme, zaeviduje a následne posúdi jeho obsah. Po posúdení obsahu podania rozhodne o ďalšom postupe pri jeho vybavovaní. Centrum postupuje pri vybavovaní žiadostí a podaní v súlade s príslušnými právnymi aktami Európskej únie, medzinárodnými dohovormi prípadne so zákonom č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, ako aj v súlade s osobitnými predpismi.
- centrum pri vybavovaní podaní dodržiava lehoty stanovené platnou (vnútroštátnou a medzinárodnou) právnou úpravou. V jednoduchých veciach, najmä ak možno konať len na základe doručeného podania, Centrum koná bezodkladne. V ostatných veciach koná Centrum spravidla do 30 dní odo dňa doručenia podania.
- lehota na vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií je do 8 pracovných dní; v závažných prípadoch je možné predĺžiť lehotu o ďalších 8, resp. 15 pracovných dní. (§ 17 ods. 1 a 2 zákona č. 211/2000 Z. z.)
- lehota na vybavenie sťažnosti je 60 pracovných dní. Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže byť lehota na vybavenie sťažnosti, pred jej uplynutím, predĺžená o 30 pracovných dní. (§ 13 ods. 1 a 2 zákona č. 9/2010 Z. z.)
- lehota na vybavenie petície je 30 pracovných dní od doručenia petície alebo od odstránenia jej nedostatkov. Vo zvlášť zložitých prípadoch sa petícia vybaví v lehote najneskôr do 60 pracovných dní. (§ 5 ods. 5 zákona č. 85/1990 Zb.)
- lehota na poskytnutie informácie dotknutej osobe o opatreniach, ktoré sa prijali na základe jej žiadosti podľa § 21 až 28 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je jeden mesiac od doručenia žiadosti; uvedená lehota môže byť v odôvodnených prípadoch s ohľadom na komplexnosť a počet žiadostí predĺžená o ďalšie dva mesiace, a to aj opakovane. (§ 29 ods. 3 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)
e) prehľad predpisov, pokynov, inštrukcií, výkladových stanovísk, podľa ktorých povinná osoba koná a rozhoduje alebo ktoré upravujú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo vzťahu k povinnej osobe
Najdôležitejšie právne predpisy, ktorými sa riadi Centrum pri svojej činnosti, sú najmä:
– ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky,
– ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 97/1963 Zb. o medzinárodnom práve súkromnom a procesnom v znení neskorších predpisov,
– nariadenie Rady (ES) č. 4/2009 z 18. decembra 2008 o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone rozhodnutí a o spolupráci vo veciach vyživovacej povinnosti,
– nariadenie Rady (EÚ) 2019/1111 z 25. júna 2019 o právomoci a uznávaní a výkone rozhodnutí v manželských veciach a vo veciach rodičovských práv a povinností a o medzinárodných únosoch detí (prepracované znenie),
– dohovor o medzinárodnom vymáhaní výživného na deti a iných členov rodiny (Haag, 2007),
– dohovor o vymáhaní výživného v cudzine (New York, 1956),
– dohovor o občianskoprávnych aspektoch medzinárodných únosov detí (Haag, 1980),
– dohovor o právomoci, rozhodnom práve, uznávaní a výkone a spolupráci v oblasti rodičovských práv a povinností a opatrení na ochranu dieťaťa (Haag, 1996),
– bilaterálne zmluvy a formálna reciprocita,
– zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov,
– zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov,
– nariadenie Európskeho parlamentu a Rady 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov),
– zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov,
– zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov,
– a ďalšie.
f) sadzobník správnych poplatkov, ktoré povinná osoba vyberá za správne úkony, a sadzobník úhrad za sprístupňovanie informácií
Centrum podľa § 5 ods. 1 písm. f) zákona o prístupe k informáciám zverejňuje sadzobník úhrad za sprístupnenie informácií:
- Náklady spojené s vyhotovením kópie informácie
- 0,02 EUR za vyhotovenie jednostrannej informácie formátu A4,
- 0,03 EUR za vyhotovenie obojstrannej informácie formátu A4,
- 0,04 EUR za vyhotovenie jednostrannej informácie formátu A3,
- 0,06 EUR za vyhotovenie obojstrannej informácie formátu A3,
- 0,40 EUR za jeden kus CD
- Obálka
- Formát A6 – 0,02 EUR
- Formát A5 – 0,03 EUR
- Formát A4 – 0,07 EUR
- Náklady spojené s odoslaním informácie sa spravujú aktuálnym cenníkom poštových služieb.
- Informácie zasielané e-mailom, faxom a telefonicky sú sprístupňované bezodplatne
- Žiadateľ uhradí náklady spojené so spracovaním informácie
- bezhotovostne prevodom na účet v banke s uvedením variabilného symbolu,
- poštovou poukážkou.
- Bezplatne sú sprístupňované informácie, v prípade ktorých náklady spojené s vyhotovením kópie a odoslaním informácie neprekročia čiastku 6,64 EUR. Žiadateľovi, ktorý predloží notárom osvedčenú kópiu preukazu občana s ťažkým zdravotným postihnutím, sa informácie poskytujú bezplatne aj v prípade, ak náklady podľa predchádzajúcej vety prekročia sumu 6,64 EUR.